Friday, January 27, 2012

Gugur Kandungan

Soalan

Saya baru melahirkan anak setahun yang lalu dan usia saya kini telah mencecah 40 an .kini saya mengandung lagi sekitar 5 minggu, saya masih fobia dengan alahan semasa kandungan yang lepas dan kini keletihan dengan ragam baby saya, apakah hukum sekiranya saya menggugurkan kandungan yang berusia 5 minggu itu. Saya telah bertanya pendapat doktor pakar onko..dan gyne..muslim, beliau menyatakan haram menggugurkannya sekiranya kandungan telah berusia 3 bulan keatas..adakah benar pendapatnya itu

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Julai 2002 telah membincangkan Hukum Menggugurkan Kandungan Mangsa Yang Dirogol. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Haram menggugurkan kandungan janin yang telah berumur lebih 120 hari kerana pengguguran itu dianggap satu jenayah bunuh ke atas janin yang telah ditiupkan roh kecuali pengguguran itu untuk menyelamatkan nyawa ibu.

Pengguguran janin yang berumur sebelum 120 hari adalah harus sekiranya janin itu cacat dan berpenyakit yang teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu.

No comments:

Post a Comment